Skuteczny mailing - jak komunikować się z klientem

Skuteczny mailingBudowa pozytywnego wizerunku marki rozpoczyna się od relacji na linii firma-klient. Istnieje mnóstwo form promocji, ale jedną z najważniejszych jest właściwe podejście do klienta, wzbudzenie jego zaufania, aż do końcowego efektu czyli przywiązania i lojalności. Jednak aby dotrzeć do odbiorcy, firma powinna wykorzystać jak najłatwiejsze i efektywne podejście. Dużą popularnością może chwalić się mailing, który jest wykorzystywany przy największych kampaniach marketingowych.

Skuteczny mailing? A co to takiego?

Nadrzędnym celem każdego przedsiębiorcy jest dotarcie z ofertą do jak największej liczby osób. Dokonanie tego nie jest łatwe ze względu na ogrom już istniejących podmiotów o podobnych profilach działalności - zażartej konkurencji, która nigdy nie chodzi spać. W najprostszych słowach mailing oznacza e-marketing posługujący się pocztą elektroniczną jako środkiem komunikacji z odbiorcami. Skąd bierze się jego popularność?

Po pierwsze generuje niskie koszty. Biorąc pod uwagę tradycyjną reklamę i reklamę online, szala przechyli się na korzyść e-reklamy. Oszacowanie kosztów jest nadzwyczaj prostym równaniem, wystarczy dodać chociażby koszty wydruku, opłaty pocztowe i pozostałe wydatki, a następnie porównać je ze zwykłym kliknięciem w ikonkę "wyślij" na ekranie poczty elektronicznej. Wysłanie e-maila jest w tym przypadku nie tylko wygodne, mniej kosztowne, ale także szybsze. Charakterystyczną cechą mailingu jest jego masowe działanie. Pozwala dotrzeć z ofertą do sporej liczby osób w bardzo krótkim czasie. Jego zasięg jest nieograniczony zarówno pod względem ilościowym jak i geograficznym. Łatwo również o zebranie danych statystycznych, które mogłyby posłużyć do stworzenia analiz mających na celu sprawdzenie reakcji odbiorców i ilości kliknięć w podany w mailu link.

Pierwsze wrażenie czyli jak przygotować efektywną mailową e-reklamę?

Przekazanie informacji o działaniach firmy, aktualnościach i ofercie może okazać się wyzwaniem pod kątem skutecznego marketingu. Pytanie, jak stworzyć mail, który zachęci do otwierania, zapoznawania się z jego treścią i dalej, skorzystania z oferty? Oto kilka praktycznych porad:

  • personalizuj nazwy zarówno nadawcy jak i odbiorcy maila - wpisanie imienia, nazwiska i nazwy firmy w polu nadawcy uwiarygodni i sprawi, że przesłany mail będzie wydawać się bardziej osobisty, zwłaszcza jeśli w polu adresata zostanie umieszczone imię klienta. Posiadanie własnej domeny internetowej przedsiębiorstwa to podstawa w prowadzeniu firmowej korespondencji;
  • wyróżniający się temat wiadomości to kolejny krok, aby została ona przeczytana. Ciekawość to bardzo silny bodziec, warto zastanowić się nad chwytliwym tytułem, który wyróżni się na tle wielu innych wiadomości otrzymywanych masowo na skrzynkę pocztową odbiorcy. Najważniejsze, aby już na początku zawierał ważne informacji, których rozwinięcie znajdzie się w treści maila. Temat nie powinien przekraczać 50 znaków, aby nie męczyć adresata i być dla niego czytelnym. Co ciekawe, z badania Freshmall wynika, że tytuły składające się zaledwie z dwóch słów, są tymi, które zostają najczęściej otwartymi przez potencjalnych odbiorców. Warto także mieć na uwadze kilka słów, których użycie może powodować automatyczne przyporządkowanie wiadomości do spamu. Mowa tu o słowach: "okazja", "rabat", "promocja" czy "za darmo";
  • skomponuj treść wartą uwagi - często czytając, omijamy dłuższe treści, idziemy na skróty i zwracamy uwagę tylko na najważniejsze elementy tekstu. Odbiorcy wiadomości mailowych zrobią dokładnie to samo, dlatego warto zadbać, aby treść maila była odpowiednio sformatowana, zwięzła i konkretna. Najpierw piszemy o wnioskach, potem argumentujemy. Pierwszy akapit (lead) to zarzucenie wędki. Lead musi być wciągający, aby odbiorca chciał czytać dalej. Od strony technicznej należałoby zwrócić szczególną uwagę na nagłówki, dla których warto zarezerwować większą czcionkę, ale bez ozdobników, aby nie zmniejszyć przejrzystości treści. Na pewno docenione zostanie podzielenie tekstu na bloki oraz stosowanie pogrubień i kolorowej czcionki dla treści bardziej istotnych. W tym miejscu warto wspomnieć o budowie e-maila, która zapewni właściwy wygląd przesyłanej treści. Szerokość rozsyłanego maila nie powinna być większa niż 600 pikseli, natomiast prawidłowa długość około 2000 pikseli (dla newslettera: 650 pikseli na szerokość i 350 na długość). Ponadto główna oferta powinna wyświetlać się w podglądzie, a więc pierwszych 100 pikselach. Jeśli zadbamy o wygodę klienta, a więc nie będziemy zmuszali go do przewijania ekranu ze względu na niedopasowany format treści, istnieje większe prawdopodobieństwo, że zostanie ona przez niego odczytana. Czasami zdarzają się sytuacje, w których adresaci nie mogą otworzyć e-maila, ponieważ wyświetla się on nieprawidłowo. W takim wypadku warto zapewnić otwarcie treści mailowych w formie tekstowej lub za pomocą przeglądarki (podlinkowanie strony www umieszczonej na serwerze);
  • zainwestuj w grafikę - większość ludzi przekonuje do przeczytania tekstu dopiero ciekawa grafika, obraz czy sama prezentacja lektury. Warto postarać się o dobrej jakości zdjęcie, które będzie idealnie obrazować treść zawartą w mailu;
  • umieść CTA (Call To Action) w treści maila - ma to kluczowe znaczenie dla osiągnięcia konkretnego celu, ponieważ kliknięcie w link przenosi czytelnika w docelowe miejsce, a zatem na stronę internetową, którą nazwiemy w tym przypadku landing page. W zależności od celu CTA, możemy wykorzystać go do przeniesienia klienta bezpośrednio na kartę produktu w naszym e-sklepie czy stronę z formularzem, który powinien wypełnić. Ważne, by poinformować adresata, w które miejsce się przenosi, aby nie miał obaw przed kliknięciem w nieznany link. Wezwanie do działania może przybierać rozmaite formy m. in.: podkreślony tekst, klikalną ikonę czy zachętę ("Kup teraz", "Wypróbuj", "Czytaj więcej"). Kształt CTA powinien być widoczny, rzucający się w oczy, najlepiej oddzielony od reszty tekstu i wyróżniający się kolorem. Jego miejsce jest na pewno ponad linią załamania mailingu czyli tam, gdzie adresat skupia najwięcej uwagi. Dla zwiększenia klikalności dobrym rozwiązaniem może okazać się zmiana zwrotu w przycisku z bezosobowej lub występującej w drugiej osobie na bezpośredni zwrot w pierwszej osobie liczby pojedynczej np. "Kupuję" zamiast "Kup";
  • zastosuj stopkę, w której poinformujesz o nazwie firmy, jej adresie, stronie internetowej. Dla większej personalizacji i podniesienia wiarygodności można również podpisać się własnym imieniem i nazwiskiem;
  • spróbuj permission marketingu czyli marketingu za pozwoleniem - jeśli w mailu zamieścisz link, który przeniesie klienta do strony z formularzem zapisu, będziesz mógł pozyskać odbiorców, którzy wyrazili zgodę na przesyłanie newslettera i zbudujesz własną bazę adresową. Do osiągnięcia tego celu można również wykorzystać bazy zewnętrzne, których zakup uprawni do wysyłania informacji handlowej grupie potencjalnych klientów;
  • upewnij się, że wiadomość nie trafi do spamu poprzez filtry antyspamowe - posłużą ci do tego odpowiednio wyposażone programy do wysyłania wiadomości e-mail lub popularne zewnętrzne narzędzia np. mail-tester. com. Można też zastosować wybieg polegający na prośbie adresata o dodanie do listy kontaktowej, dzięki czemu wiadomości nie będą klasyfikowane jako spam;
  • rozsyłanie e-maili musi być regularne - wiadomości powinny pojawiać się w skrzynce odbiorcy w sposób cykliczny tak, aby mógł spodziewać się ich i pamiętał o nich, a jednocześnie nie poczuł się przytłoczony ich ilością;
  • daj możliwość wypisania się z listy mailingowej - zamieszczenie takiej informacji oraz umożliwienie rezygnacji z otrzymywania wiadomości handlowych paradoksalnie może zwiększyć zarówno wiarygodność jak i zaufanie adresatów maili;
  • wybór odpowiedniego programu - istnieje wiele wartych uwagi profesjonalnych platform i programów, które oferują wysyłkę e-maili, tworzenie newsletterów, statystyk, automatyczny, cykliczny mailing i wiele innych przydatnych narzędzi. Przy tej okazji warto zapoznać się z aplikacjami takimi jak: MailChimp, GetAll, GetResponse, freeBOT czy też polskim odpowiednikiem FreshMail.

Jak tworzyć treści e-maili marketingowych czyli o opowiadaniu historii

Zanim stworzysz mail, który roześlesz do potencjalnych klientów, zadaj sobie pytanie, co chcesz osiągnąć. Czy mail jasno komunikuje twój motyw, czy posiada myśl przewodnią? Przy konstrukcji treści zastanów się, jak chcesz być postrzegany przez adresata i podejmij kroki w tym kierunku, stosując odpowiednie zwroty: bardziej lub mniej oficjalne ("Ty" lub "Pan/Pani").

Zaciekaw tematem, następnie opowiedz historię z naciskiem na unikalne cechy twojej oferty, spersonalizuj jej treść oraz zadbaj o stronę graficzną i techniczną, a twój mailing stanie się skuteczniejszy. Najbardziej poczytna oferta to taka, który będzie krótkim, wypunktowanym, akapitowym i przyjemnym wizualnie tekstem.

Nareszcie: spełniaj marzenia! Kiedy odbiorca maila otworzy wiadomość, bardziej prawdopodobne, że nie będzie jej czytał, lecz "zeskanuje" czyli powierzchownie obejrzy, tylko rzuci okiem. Aby zatrzymać go przy lekturze na dłużej niż kilka sekund, potrzebny jest silny impuls. Ten impuls może zapewnić chęć spełnienia marzenia swojego odbiorcy. Jak to działa? Po prostu nie pisz o swoim produkcie jak o składzie kosmetyku, ale opisz, że to lekarstwo na dolegliwość, którą jest nieposiadanie jeszcze danego produktu. Treść powinna ukazywać obraz spełnienia życzenia klienta np. o wygodnym w obsłudze, szybkim komputerze, a nie zadręczać wiedzą o nieprzeciętnych parametrach urządzenia.

Reakcje odbiorców e-marketingu mogą być skrajne, np. automatyczne oznaczenie jako spam. Dlatego warto dopasować swoją ofertę do konkretnego odbiorcy - takiego, który może być nią zainteresowany. Dzięki istniejącym na rynku systemom, łatwo jest obecnie segmentować bazy adresatów tak, aby maile trafiały do grona faktycznie zainteresowanych ofertą.

Analiza i monitoring efektów własnego mailingu

Człowiek uczy się na błędach, dlatego warto prześledzić skuteczność własnego mailingu. Taka analiza jest dostępna na większości platform służących do e-mail marketingu, dlatego sprawdzenie własnych działań nie będzie czymś trudnym. Na co zwrócić szczególną uwagę?

W pierwszej kolejności warto przeanalizować liczbę przeczytanych wiadomości i kliknięć w link, który był zawarty w jej treści. Dobrze jest też skontrolować ilość subskrybentów, może się powiększyła lub przeciwnie, niektórzy wypisali się z listy? Wszystkie wskaźniki wyeksponują mankamenty, ale także zalety rozsyłanych wiadomości. Podczas analizy zmiennych i statystyk łatwiej o wychwycenie, co wymaga ulepszenia.